Ukrainian Fashion Week

інтерв’ю з Іриною Данилевською для Vogue UA

інтерв’ю з Іриною Данилевською для Vogue UA

Кінець року — час підбивати підсумки та планувати майбутнє, хоч би як це було складно в сучасних реаліях. Про те, як минули три сезони UFW, що відбулися під час повномасштабного вторгнення на подіумах інших Тижнів моди, про унікальний кейс, якого не було в історії світової fashion-індустрії, про 21 місяць української модної індустрії під час війни і що відбуватиметься далі, з Іриною Данилевською — співзасновницею та СЕО Ukrainian Fashion Week — поговорила Віолетта Федорова, шеф-редакторка vogue.ua.

Вижити, вистояти, зберегтися

“Вижити, вистояти, зберегтися”, — ці слова я написала у FB майже одразу після початку повномасштабного вторгнення, щоб зафіксувати свої почуття в той конкретний момент. Важко було повірити в жах, що відбувався. Ми щойно, за кілька тижнів до 24 лютого, провели свій 50-й сезон, оголосили про плани восени відзначити 25 років Ukrainian Fashion Week потужними проєктами… І ось я сиджу біля монітора, в своїй кімнаті, під Києвом, і чую вибухи. Вижити фізично тоді було найважливішим завданням. Вижити і допомагати.

Пам’ятаю момент, коли в перші дні після нападу мені написали Тетяна Земскова та Олена Ворожбит — дизайнери бренду VOROZHBYT&ZEMSKOVA. Вони питали контакти технічного спеціаліста, який зможе переобладнати їхні машинки. “Наші машинки налаштовані на шовкові сукні. А зараз ми шиємо розгрузки та плитоноски”, — пояснили дизайнерки свій запит. Пам’ятаю мішки з одягом для нашого ТрО від Ігоря Сідлецького (львівський бренд SIDLETSKIY), що стоять у нас посеред кімнати. Можливо, і не потрібно згадувати когось конкретно. Бо таких прикладів можна навести безліч — я не згадаю зараз жодного бренду, який би не робив щось для наших воїнів на початку повномасштабного вторгнення. І який би не продовжував робити все можливе для допомоги країні зараз.

Support Ukrainian Fashion

Після першого шоку ми почали діяти. 25 років ми наголошували, що місія UFW — підтримка та промоція українських fashion-брендів. Тепер ця місія набула нових форм. Як допомогти зберегти бренди, зберегти команди? Не припиняти Ukrainian Fashion Week. Так на початку весни 2022-го народилась наша ініціатива Support Ukrainian Fashion. Ми звернулися до організаторів Тижнів моди у Європі та США з проханням підтримати українських дизайнерів у надважкий час. Ми писали листи, в яких розповідали, що не можемо організувати фізичні покази в Києві, але брендам важливо не пропускати сезон, демонструвати колекції далі, щоб продовжувати роботу, підтримувати свої колективи, сплачувати податки. Ми переконували не просто надати можливість показів, а створити максимально комфортні фінансові умови для участі дизайнерів України.

Бренди не могли інвестувати в свої покази і презентації за кордоном. Цих грошей просто не було. Їх витрачали на допомогу своїм командам, на придбання чогось важливого для військових, для релокації або організації виробництва у надважких умовах. Про це ми і писали в своїх листах колегам. З 16 Тижнів моди десять відповіли нам одразу, запропонували різні умови, але щиро намагалися зробити для українських брендів якнайбільше. Наприклад, наші колеги в Берліні, Будапешті, Лос-Анджелесі взяли всі витрати з організації показів українських брендів на себе; у Копенгагена, Мадрида, Відня таких можливостей не було, але організатори допомагали нашим брендам максимально скоротити видатки.

Відгукнулись і наші великі друзі — British Fashion Council, що є організатором London Fashion Week. На сьогодні завдяки нашому партнерству вже п’ять українських брендів змогли продемонструвати нові колекції на одному з головних fashion-майданчиків світу. Лондон був важливим для нас з багатьох причин. Тут неймовірна концентрація творчої енергії, сюди приїжджає велика кількість медіа та баєрів, до яких легше “достукатися”, ніж, наприклад, під час перенасиченого подіями Тижня моди в Парижі. Важлива й атмосфера активної та щирої підтримки британців у війні.

Коли ми проводили наш перший сезон в Лондоні, на кожному місці для гостей під час спільного показу FROLOV, KSENIASHCHNAIDER, PASKAL (лютий 2023) лежав конверт з пресрелізом та подарунком (хусткою в кольорах прапору України). На конверті було надруковано: “Ми прагнемо творити. Створення колекцій — це наш опір війні. Сьогодні, як ніколи, нам потрібна творчість для життя. Цей fashion-показ на подіумі London Fashion Week є проявом нашої волі. Це втілення нашої сили та стійкості. Це відображення мужності всіх українців. Творити попри все. Незважаючи на роботу в нестабільних і складних умовах, під звуки повітряних сирен і вибухів… Ми продовжуємо працювати над колекціями. Ми знаємо, що все це заради нашого спільного мирного майбутнього. Заради того, щоб запросити всіх вас наступного сезону на наші покази у визволеній і вільній Україні. Ми ніколи не будемо руйнувати, але завжди будемо створювати”.

Все склалось. І тоді, і наступного сезону. Взагалі, сезони Ukrainian Fashion Week на подіумі в Лондоні були дуже потужними подіями.

21 місяць і 19 проєктів

19 подій ми провели в межах Ініціативи Support Ukrainian Fashion від Ukrainian Fashion Week за 21 місяць великої війни. У межах офіційних Тижнів моди та міжнародних виставок ми презентували 65 брендів. Ця цифра вражає. Але для нас не менш важливо, що вона ілюструє рівень і різноманітність української модної сцени. Нам як інституції було потрібно показати світу, що у нас є багато брендів з вибудованою філософією, сильним візуальним кодом та європейськими цінностями. Кількість — це добре, але якість набагато важливіша.

Для UFW кожен показ, кожен великий проєкт за кордоном — це розповідь про Україну, про війну і про необхідність допомагати нам в нашій справедливій боротьбі з російською агресією. Це потужна промоція нашої країни, як країни мужніх, стійких та талановитих людей. Прапори підписані нашими воїнами на плечах Ксенії Шнайдер, Наді Дзяк та Олени Реви у фіналі показу чи власноручно написаний плакат HELP MARIUPOL в руках у Лілі Літковської та її сльози… Це не просто фотографії, які тисячами розлетілись світовими виданнями. Це символи нашої єдності, нашої стійкості та заклик до підтримки України.

Експорт сьогодні у нашому фокусі

Щодня я спілкуюсь з дизайнерами і бачу бренди, які поновились та розвиваються з прискоренням, швидше, ніж ми могли б планувати у часи великої війни. Я дуже радію, коли бачу успіх LITKOVSKA, BEVZA, RUSLAN BAGINSKIY, FROLOV, KSENIASHCHNAIDER, GUNIA Project, the COAT by Katya Silchenko та багатьох (дійсно багатьох) інших. Сьогодні, коли марки з ім’ям комунікують із покупцем, вони не говорять про якість — це складова, яка навіть не обговорюється. Як і сталий підхід до ведення бізнесу. Їм вдається довести своїм клієнтам з усього світу, що вони однодумці, поділяють однакові цінності. Саме цінності бренду виходять на перший план — це важливо і для клієнтів на внутрішньому ринку, і для зовнішнього клієнта. Робота з останнім сьогодні, на тлі послаблення можливостей внутрішнього ринку, є стратегічним напрямом для українського модного бізнесу — треба підтримувати інтерес до українського продукту, демонструвати його конкурентоспроможність.

Ініціативі Support Ukrainian Fashion дуже допомагає грантова підтримка частини наших проєктів з боку USAID у межах Програми, яка так і називається — “Конкурентоспроможна економіка України”. Ми рухаємось, ми працюємо, спільно з дизайнерами ініціюємо діалог з державою. Адже наші складнощі такі ж, як і у всього бізнесу зараз. Не тільки гравці fashion-індустрії говорять про проблеми з оплатою закордонних рахунків, подвійним оподаткуванням та іншими проблемами, які потрібно подолати для забезпечення стабільної роботи. Ми як індустрія не просимо у держави грошей. Гроші держави мають іти на армію, а нам потрібні зміни, які полегшать насамперед експортну діяльність брендів.

Ми повертаємося

Для мене це не був 53-й сезон UFW. Команда UFW, як і всі, чиє життя змінилось після 24 лютого 2022 року, почали інше літочислення. Отже, це був наш третій сезон, який, як і два попередніх, відбувся за межами України — третій UFW International season.

Коли гинуть люди, знищуються міста, коли навколо стільки болю і горя складно говорити про досягнення, про успішні проєкти… Складно мріяти. І все ж. Ukrainian Fashion Week планує повернутися у серпні наступного року в Україну. Ми дуже хочемо знову поставити Київ на модну мапу, дати нашим брендам можливість показати у себе вдома, як вони змінилися за цей час. У нас є стриманий оптимізм, що попри все індустрія оговтується — у регіонах, особливо західних, відкриваються шоуруми українських брендів, пожвавлюється виробництво, активізується попит, люди повертаються… Я вірю, що ми зможемо провести цей важливий сезон Ukrainian Fashion Week в Києві. Завдяки нашим захисникам, зможемо.

Мода — це солідарність та підтримка

З 24 лютого 2022 року ми працюємо як волонтери, ми не беремо з брендів грошей за свою роботу — це наша відповідальність перед країною, брендом Ukrainian Fashion Week, майбутнім поколінням української моди. Вже три сезони ми провели в унікальному форматі International Season і зрозуміли головне: мода сьогодні — це не лише про різноманітність чи сталість, а і про солідарність. Я хочу подякувати всім Тижням моди, які відгукнулися та підтримали нас.

Наш кейс унікальний — вперше в історії світової fashion-індустрії один Тиждень моди проходить на майданчиках інших Тижнів. Я нікому не хочу побажати повторити цей досвід. Нехай він залишиться тільки у підручниках з історії моди.

Фото: Юрій Яцкулич